De rol van een bank reikt tegenwoordig verder dan enkel en alleen financiële ondersteuning aanbieden. En dat weten ze ook bij ING zeker en vast. De Belgische ziekenhuiswereld staat voor enkele strategische kruispunten en de bank ontpopt zich in dat verhaal als een meedenkende partner. Daarom organiseren ze ook dit jaar weer Hospital Days, zoals op 19 april in Brussel. Het doel? De ING-cliënten in de ziekenhuiswereld een unieke ervaring aanbieden op vlak van kennisverrijking en networking.

 

ING organiseerde in dat kader recent een Hospital Day in Brussel. Tijdens dit gesloten event kwamen zo’n 15 directieleden en topmanagers uit de Brusselse ziekenhuizen bijeen. In de toekomst komen ook andere regio’s aan bod.

 

Strategische discussies

“Het is heel nuttig voor verantwoordelijken en decision makers in de ziekenhuizen om de koppen eens een dag bij elkaar te kunnen steken. Zo’n event is de ideale gelegenheid om enkele strategische discussies op te starten en luidop na te denken over de toekomst van onze ziekenhuizen en de gezondheidssector in het algemeen”, vertelt Eric Bertrand, Head Sales Institutionals Brussel. Het aantal uitgenodigden wordt bewust beperkt tot zo’n 15 personen om echt een kwalitatief contactmoment te garanderen en geen massagesprek waarin boodschappen snel verloren gaan.

 

De 3 uitgangspunten van het event

> Networking tussen ziekenhuisdirecteurs stimuleren
> Boeiende discussies in de healthcare sector op gang trekken
> Waardevolle input aanbieden via inspirerende sprekers

 

Expert

De opbouw van een Hospital Day verloopt telkens gelijkaardig: in de voormiddag en in de namiddag een inspirerende sessie van een gastspreker met tussenin een lunch. Op het einde van de dag worden er vervolgens volop ideeën en bedenkingen uitgewisseld onder de aanwezigen. “Op onze laatste Hospital Day kwam Didier Malherbe van UCB Belgium langs in de voormiddag, gevolgd door de expert Prof. Michel Goldman van I3H. De insteek die dag was om een brug te leggen tussen de farmaceutische sector en de ziekenhuizen. Met die twee topsprekers is dat zeker en vast gelukt”, bevestigt Olivier Helbot, Manager Social Profit.

 

Voortrekkersrol in België

De ziekenhuissector op dergelijke manier beter maken, past in de strategie van ING om uit te groeien tot dé partner voor Belgische ziekenhuizen. “Vroeger was de aanwezigheid van ING veeleer beperkt in de ziekenhuizen. Maar omdat heel wat instellingen de laatste jaren hebben moeten moderniseren, en dat serieus wat investeringen vergt, zijn we beetje bij beetje een grotere rol gaan spelen in de gezondheidszorg. We zijn klaar om nu meer dan ooit een voortrekkersrol op te nemen en zowel een financiële partner als een strategische partner te zijn voor de ziekenhuizen”, klopt Eric Bertrand zich op de borst.

 

Jacques Van Rijckevorsel
Voorzitter van de Raad van Bestuur van de Cliniques Universitaires Saint-Luc

Een heel interessante en stimulerende dag. Gemotiveerde actoren konden er grondig nadenken over de grote vragen die de sector bezighouden. Dank aan ING voor dit initiatief, dat zeker voor herhaling vatbaar is.

 

Leerrijke Brusselse context

Uit Europese studies blijkt dat ziekenhuizen die zich specialiseren een verhoogde efficiëntie en kwaliteit optekenen. In die optiek is het ook voor de Brusselse ziekenhuizen interessant om na te denken over hun strategische positionering. De Hospital Day van april was gefocust op Brussel en bracht de Brusselse ziekenhuizen bijeen. “Maar het is dus zeker en vast de bedoeling om die evenementen open te trekken naar Vlaanderen, Wallonië en daarbuiten. We stellen vast dat dit initiatief gewaardeerd wordt en houden vast aan deze formule”, besluit Mark Van de Casteele.