Welkom bij deze vijfdelige digitale nichereeks, enkel op www.actualcare.be terug te vinden, over de zorg van morgen. Deze reeks richt zich specifiek op woonzorgcentra die zich willen klaarstomen voor de toekomst. De focus van deze eerste nichereeks ligt op wasgoed, kledij, linnen… maar ook op energie, communicatie, personeel…

 

Deel 1: Wat mensen verwachten van een zorgomgeving

Ze zijn momenteel met iets meer dan 2 miljoen, het aantal 65+’ers in ons land. Tegen 2050 loopt dit op tot zo’n 4 miljoen personen. En dat zal de zorgsector voelen…

 

Lees hier het volledige dossier: Wat mensen verwachten van een zorgomgeving

 

Tot 2021 dienen er 166 rusthuisbedden per maand bij te komen in Vlaanderen om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat zijn 3 rusthuizen van gemiddelde grootte. Tegen 2050 moet (en zal?) het aantal woongelegenheden voor ouderen met 57% gestegen zijn ten opzichte van 2010. Hoe kan je je als woonzorgcentrum onderscheiden van die steeds groter wordende groep van concullega’s? Wat drijft de mensen in hun zoektocht naar een geschikte opvang voor hun geliefden?

 

Vertrouwen en open communicatie

Uw doelstelling als woonzorgcentrum is om de bezoekende potentiële resident ervan te overtuigen dat het goed is bij u. Vertrouwen tussen de resident, het management, het personeel en de familie is uiterst belangrijk. Breng het vertrouwen nooit in het gedrang. Wees eerlijk over alle aspecten van uw zorginstelling, ook over de minpunten. Uw relatie met de bewoner en de familie krijgt de beste kans wanneer u eerlijk en open bent.

 

Bovendien is een probleem of minpunt pas echt een nadeel als er niets aan gedaan wordt. En dat heeft u zelf in de hand. Voorzie in alternatieven.

 

Potentiële bewoner: ‘Hoezo, er is geen lift?’
Woonzorgcentrum: ‘Nee, maar de trappen zijn uitgerust met trapliften en is er altijd een begeleider in de buurt voor hulp.’

 

Potentiële bewoner: ‘Ik vind het jammer dat er geen tuin is.’
Woonzorgcentrum: ‘Net daarom organiseren we meermaals per week wandelingen in de buurt of in het nabije park.’

 

Tover problemen of zwaktes om in opportuniteiten en licht dit toe.

 

Hygiëne en menselijkheid: cruciaal

Uit verschillende gesprekken met bewoners en familieleden blijkt hygiëne een doorslaggevende factor te zijn in het keuzeproces. Zorg voor een propere en frisse geur in het woonzorgcentrum, net zoals sommige winkels bepaalde geuren verspreiden. Geuren hebben wel degelijk een invloed op ons gedrag.

 

Natuurlijk is een aangename geur niet voldoende, het moet ook echt proper zijn. Toon uw wasserij, uw vaatwassers, uw keukenuitrusting… Toon uw engagement naar hygiëne toe.

 

Een andere factor die zwaar doorweegt in de beslissing om wel of niet voor een woonzorgcentrum te kiezen is het personeel, de mensen dus. Let erop dat het personeel bij een bezoek van een potentiële bewoner eerst contact legt met de oudere(n) zelf, en dan pas met de familieleden. Zo laat u zien waar de prioriteit ligt: in dit huis draait het om de zorg voor de ouderen.

 

En ook dit is van belang…

Wees zo compleet mogelijk. Voor u als medewerker van het woonzorgcentrum is alles zo evident. Kijk niet over de onzekerheid en de vragen die kunnen spelen bij de bezoekers. Het eten, de activiteiten, de regels (Mogen huisdieren binnen?)… Neem zoveel mogelijk onzekerheid weg door alles zo duidelijk mogelijk voor te stellen.

 

Meer weten?

Meer weten? Lees hier het volledige dossier: Wat mensen verwachten van een zorgomgeving

 

 

Deel 2: Hoe u uw zorginstelling naar een hoger niveau kan tillen vindt u hier