AZ Delta enthousiast over het huisartsenportaal van Axians

Het Roeselaarse ziekenhuis AZ Delta is volop een nieuw ziekenhuis aan het bouwen in Rumbeke. Ondertussen wordt ook op andere fronten bekeken hoe het ziekenhuis hun werking kan blijven verbeteren. Zo wordt de communicatie met de huisartsen en de manier waarop zij patiënten kunnen doorverwijzen op dit moment heruitgevonden. Een online portaal bevindt zich momenteel in een testfase.

 

Het is een verzuchting die herkenbaar in de oren klinkt: een telefoontje doen, maar niet verder komen dan een bezettoon of een wachtmuziekje. Ook voor huisartsen die hun patiënt graag zo snel mogelijk kunnen doorverwijzen indien nodig of een afspraak willen inplannen kan dat frustrerend zijn. Om dat probleem te counteren, werkt AZ Delta nu aan de implementatie van een online huisartsenportaal.

 

Het portaal bevindt zich op dit moment in een testfase. ICT-dienstenbedrijf Axians is de motor achter het platform. Zij beschikken over een conceptversie die ze vervolgens kunnen afstemmen op de specifieke wensen en noden van elk ziekenhuis. Na het aftasten van verschillende mogelijkheden, opteerde men in Roeselare voor het portaal van Axians. Hun portaal is namelijk gebruiksvriendelijk, veilig en intuïtief, klinkt het op de ICT-afdeling bij AZ Delta. Het portaal bezorgt het ziekenhuis niets van extra werk, integendeel: de werklast wordt verminderd.

 

Op dit moment zit het portaal in Roeselare nog in een testversie, maar de eerste reacties zijn positief. De vraag naar een dergelijk platform, dat de dienstverlening ten goede komt, klonk namelijk steeds feller. Zelf een systeem uitwerken was een optie, maar het zou heel wat mankracht vereist hebben om het te ontwikkelen én je mag ook het onderhoud niet onderschatten. Door samen te werken met Axians kan AZ Delta rekenen op een specialist die continu werkt aan de veiligheid, efficiëntie en performantie van het portaal.

 

Voor het ziekenhuis past het portaal in de doelstelling om de samenwerking met de huisartsen steeds beter te maken. Geen gemiste telefoontjes meer waardoor er later terug gebeld moet worden en waarbij de patiënt zich niet gemakkelijk voelt. Via het online portaal kan de huisarts zijn patiënt meteen toegang verschaffen tot de gewenste zorg. De arts kan gemakkelijk op het systeem dankzij de eHealth-integratie. Gewoon inloggen met de eID en er kan meteen een afspraak gemaakt worden.

 

In de achtergrond denkt AZ Delta inmiddels aan een gelijkaardig portaal, maar dan voor de patiënten zelf. Uiteraard blijven de medewerkers van het ziekenhuis ook nog altijd telefonisch bereikbaar om u te helpen.

 

Surf naar www.healthcare.axians.be voor meer informatie over het huisartsenportaal