De maaltijden zijn momenten waar bewoners van woonzorgcentra naar uitkijken en verdienen dan ook de nodige aandacht. Door de keuken in eigen beheer te houden, kunnen zorginstellingen vlot inspelen op de persoonlijke wensen en behoeften van de ouderen. Maar wat als de keukenwerking niet loopt zoals het hoort, wie kan dan helpen met ondersteuning en advies?

 

Het Belgische bedrijf Best Deal, dat meer dan 150 zorginstellingen in België begeleidt op vlak van grootkeukenbeheer, reikt in dat geval de hand. Steve Dhoore, de general manager die het bedrijf mee oprichtte in 1997, licht de aanpak en meerwaarde van Best Deal toe.

 

Grootkeuken

Download hier de presentatie “Gezond & evenwichtig eten: aan welke prijs?”

 

“Geen twee grootkeukens zijn dezelfde in de zorgsector. Een persoonlijke aanpak van iedere klant is de grote meerwaarde die wij de woonzorgcentra kunnen bieden. We zien heel wat verschillende werkingen en grootkeukens in het hele land. Die groeiende kennis nemen we mee. We beschikken over een team van twaalf experten (culinaire adviseurs, diëtisten…) die kunnen terugblikken op heel wat ervaring in de sector. De eerste stap is natuurlijk altijd om uitvoerig te luisteren naar het specifieke verhaal van het woonzorgcentrum. We bekijken en analyseren samen hun aanpak en context. Wat loopt er stroef en wat gaat er goed? Wat kan er nog beter? We stellen constructieve vragen waarmee we aan de slag kunnen. Dit doen we uiteraard met het nodige respect voor de medewerkers die vaak hun hart en ziel in hun keuken stoppen.”

 

Best Deal biedt advies en ondersteuning om grootkeukens in de zorg op structurele basis efficiënter en georganiseerder te maken, maar ze lossen ook kortetermijnproblemen op.

 

“Als een wzc enig probleem ondervindt in de keuken (een kok die plots weg valt, verbouwingen, kwaliteitsproblemen…) denken ze vaak dat overgaan naar uitbesteding de oplossing is, terwijl deze oplossing eigenlijk niet structureel het probleem opvangt. Daar maken wij met Best Deal het verschil: op korte termijn reiken wij onmiddellijk inzetbare oplossingen aan, terwijl we ondertussen helpen nadenken om de werking op lange termijn te verbeteren. Zo wordt een probleem zoals het plotse vertrek van een kok zowaar een opportuniteit.”

 

De zorginstellingen die samenwerken met Best Deal hebben toegang tot de zelfontwikkelde informaticatools, zoals een personaliseerbaar menubeheerprogramma dat specifiek voor de zorgsector ontwikkeld werd. Maar het is vooral de financiële all-in formule van het gegarandeerd budget dat op veel bijval kan rekenen: “We brengen daarbij het bewonersprofiel in kaart en werken een voedingsplan uit, waarna we met de woonzorgcentra een vaste voedingsprijs per dag per bewoner afspreken. Een enorm gemak voor de woonzorgcentra om hun budget perfect te kunnen inschatten en beheren.”

 

Zit je met een dringend keukenprobleem? Of heb je culinair, organisatorisch of financieel advies nodig om je keukenwerking naar een hoger niveau te tillen? De eerste stap naar een betere grootkeuken is surfen naar www.bestdeal.be. Je vindt er een team professionele adviseurs met kennis van zaken en ervaring over het hele land.