“Onze schoonmaak verloopt intern, maar voor de wasserij opteren we toch voor een externe partner” 

Cindy Jonckman is directeur van Vulpia – Residentie Twee Poorten en net zoals elke andere zorgorganisatie krijgt ook dit woonzorgcentrum te maken met de organisatie van de schoonmaak en de wasserij. We vroegen haar naar de redenen van bepaalde keuzes.  

 

De schoonmaak in residentie Twee Poorten van Vulpia verloopt vandaag de dag intern. “We trachten hierbij een vaste medewerker per afdeling beschikbaar te houden. Het voordeel hiervan is dat deze medewerkers ook door het diensthoofd van de afdeling kunnen aangestuurd worden”, legt Cindy Jonckman uit. “Ze zijn ook meer gebonden aan een bepaalde afdeling wat een meerwaarde is voor de eigen opvolging van hun werk. Ook de bewoners en de familieleden krijgen op die manier meer een band met de medewerker. Voor de medewerkers zelf is dit ook positief, want zo krijgen ze meer fierheid over hun werk. Ook in het kader van de evaluatiegesprekken is dit een meerwaarde, want door deze manier van werken wordt het mogelijk om gerichte feedback en bijsturing te geven. Indien je werkt met een derde partij, wordt het steeds moeilijker om dit 100 % te kunnen opvolgen. 

 

We hebben de schoonmaak enkele jaren geleden wel nog uitbesteed, omdat het voordeel hierbij was dat de externe firma in geval van ziekte een gepaste oplossing zocht. Wanneer je de loonkost vergelijkt is dit in dit geval natuurlijk hoger dan in eigen beheer. De grootste uitdaging op vlak van schoonmaak is dat deze groep helaas onderhevig is aan ziekteverzuim waardoor het dagelijks een uitdaging is om het gebouw en de kamers netjes te houden. Voor de opvolging van de poetsproducten en poetstechnieken krijgen we wel ondersteuning van een externe firma. We werken samen met de bedrijven King en Ecolab voor onze producten en het materiaal.” 

 

Wat het wassen van de kledij van onze medewerkers betreft, kiezen we wel voor een externe partner. Het voordeel hiervan is dat de kledij op deze manier correct behandeld wordt en er ook een automatische stockopvolging gebeurt. De kledij wordt vervolgens tweemaal per week mooi op kleerhangers afgeleverd. Bij de kledij van de bewoners kan er geopteerd worden om deze te laten wassen door hun familie zelf, maar ze kunnen ook kiezen om hun kledij te laten wassen door de externe wasserij waarmee we samenwerken. De bewoners krijgen ook de kans om gebruik te maken van het wassalon dat intern aanwezig is bij ons. We willen dus maximaal comfort bieden aan onze residenten en hen zoveel mogelijk keuzes aanbieden. Bij opname wordt er aan de bewoner en de familie gevraagd hoe zij de kledij wensen te wassen. Dit kan tijdens het verblijf steeds aangepast worden, de bewoner heeft hierin de vrije keuze. Het kan ook zijn dat de familie ervoor kiest om de was zelf te doen, maar er tijdens de vakantieperiode toch voor kiest om in die periode de externe wasserij de was te laten doen. 

 

De voordelen van een externe wasserij wegen op tegenover de nadelen van een externe partner, omdat het zo’n specifieke dienst is. Om aan de voorschriften van hygiëne te kunnen beantwoorden, dient dit toch best door een gespecialiseerde firma te gebeuren. De programmatie van de kledij zit ook verwerkt in de kapstok, zodat alles bij de juiste locatie terechtkomt, of bij de juiste bewoner of medewerker. De grootste uitdaging op vlak van het wassen van kledij is dat zowel voor intern als extern wassen het belangrijk is dat alle kledij gepersonaliseerd wordt en dat alle medewerkers de discipline hebben om dit ook daadwerkelijk na te gaan vooraleer dit gewassen wordt. Indien dit niet gebeurt, kan er kledij verloren gaan en is het een hele uitdaging om dit terug te vinden”, besluit Cindy Jonckman.