az groeninge zette het nieuwe jaar in stijl in met nieuwe uniformen voor de medewerkers, artsen en vrijwilligers. Een vernieuwing waar heel wat voorbereiding bij komt kijken. Zeker als je weet dat het om de uitrusting van zo’n 2200 personen gaat. Marc Verpoort (Directeur Human Resources), Petra Archie (Directeur Patiëntenzorg) en Lieven Deproost (Manager Logistiek) lichten ons toe wat er allemaal komt kijken bij dit proces.

 

Het is inmiddels acht jaar geleden dat de hertekening van het Kortrijkse ziekenhuislandschap echt zichtbaar werd met de inhuizing naar het nagelnieuwe az groeninge. Het vorige uniform dateert niet toevallig uit die periode. Het maakte deel uit van de start van het nieuwe tijdperk.

 

“Toen kozen we voor een uniform dat voor iedereen min of meer gelijk was. De kleuren (bordeaux/beige) waren geïnspireerd op het logo. Normaal vernieuwen we de kledij na zo’n 4 jaar, maar het stond in de sterren geschreven dat we dit opnieuw zouden laten samenvallen met een mijlpaal: na de volledige inhuizing op campus kennedylaan”, vertelt Marc Verpoort.

 

“Zodra je weet naar welke datum je toewerkt, kan je beginnen met het samenstellen van werkgroepen”, pikt Lieven Deproost in. “Verschillende medewerkers kwamen samen in die werkgroepen en vertegenwoordigden zo hun achterban, zo werd de mening van iedereen in acht genomen. Het is geen evident proces, waar heel wat mensen bij betrokken moeten worden. Je mag het gerust een van de moeilijkste aankoopdossiers noemen die er zijn, onder meer vanwege de gevoelsmatige aspecten die meespelen. De kledij van de mensen tekent hun professionele identiteit. Een van de hete hangijzers was de vraag of we al dan niet zouden diversifiëren of opnieuw zouden opteren voor een uniforme aanpak.”

 

Er werd gekozen om te diversifiëren en verschillende kleuren te gebruiken. Een onderbouwde keuze, zegt Petra Archie: “We hebben heel wat medewerkers én patiënten om hun mening gevraagd. Het zorgde voor een gevarieerde input, wat ons meteen ook duidelijk maakte dat het sowieso onmogelijk was om een keuze te maken die bij iedereen 100% in de smaak zou vallen. Maar dat weet je op voorhand. We kregen uit verschillende hoeken te horen dat een visueel onderscheid tussen de profielen (verpleegkundige, vrijwilliger, ondersteunende medewerkers…) een goede keuze zou zijn, ook bij patiënten was dat de conclusie. Het is nu eenmaal handig dat een patiënt snel kan zien wie een verpleegkundige is en wie niet om te weten of hij bij die persoon met zijn vraag terechtkan.”

 

Vroeger, toen iedereen hetzelfde uniform had, werd het onderscheid gemaakt door een gekleurd lijntje op de badge. Maar dat was niet voldoende. In verschillende zorginstellingen wordt dan ook met kleuren gewerkt in de kledij, onder meer vanwege die duidelijkheid. Waarom dan toch twijfelen? Budgettaire redenen kunnen een rol spelen, want je kan een kleinere voorraad hanteren indien iedereen dezelfde uitrusting heeft. Maar ook om psychologische redenen kan je eventueel aan het twijfelen slaan. Eenzelfde uniform voor iedereen straalt gelijkheid uit, terwijl het gebruik van verschillende kleuren automatisch voor een zeker onderscheid zorgt. “Daarom is het belangrijk, welke keuze je ook maakt, om een voldoende groot draagvlak te hebben”, weet Petra Archie. “Dat was bij ons zeker het geval. Het leefde enorm, we kregen enorm veel reacties op mails die we hieromtrent uitstuurden.”

 

“Het draait natuurlijk niet alleen om kleuren”, gaat Lieven Deproost verder. “Een andere vraag die je moet stellen is of je de kledij al dan niet gaat personaliseren. Maar naar efficiëntie en rotatie toe hebben we besloten dit niet te doen, ook met de wascyclus in het achterhoofd. Het clusteren van de verschillende groepen is een taak waar wel wat tijd inkroop. Je wil geen versnippering en gaat dus op zoek naar groepen die voldoende groot zijn maar bovenal ook logisch.”

 

Marc Verpoort: “Een andere factor is natuurlijk ook wat de markt te bieden heeft. Je vertrekt van een bepaald centraal eisenpakket, daar moet minimaal aan voldaan worden, en dan bekijk je wat de verschillende toeleveranciers die meedingen daaraan kunnen toevoegen.”

 

AZ Groeninge Uniformen

Bekijk alle uniformen in detail op www.azgroeningepaktuit.be

 

 

“Een van de punten in dit dossier is dat we naar beweeglijkheid toe iets nieuws, iets beters wilden aanbieden. De zogenaamde A-move zorgt daarvoor”, legt Petra Archie uit. “Daarbij staan de mouwen los van het rugstuk van het verpleegkundig uniform voor een maximale bewegingsvrijheid. Daarnaast zijn bij het artsenuniform de mouwen korter geworden en de blauwe airsuits van de OK-medewerkers zijn voortaan zonder katoen. Het zijn maar enkele voorbeelden. Een ander groot verschil met vroeger, of beter gezegd een grote vooruitgang, is het onderscheid tussen mannen en vrouwen. Vroeger was de uitrusting uniseks, iets wat vooral bij de mannen weleens tot klachten leidde naar comfort en aanvoelen.”

 

Inspiratie opgedaan in Amerikaanse luchthaven

Voor de vrijwilligers kozen de West-Vlamingen voor geel omdat ze een opvallende kleur wouden. Vrijwilligers moeten eruit springen, niet alleen omdat hun belang echt wel erkend wordt, maar ook omdat ze snel herkenbaar moeten zijn. In az groeninge heb je bijvoorbeeld de vrijwilligers die aan de ingang staan om de mensen wegwijs te maken, die mensen moeten snel in het oog springen. De gele kleur zorgt daarvoor. Dat idee werd opgepikt op een Amerikaanse luchthaven, waar de stewards die mensen begeleiden ook in een opvallende kleur gekleed waren.

 

Welke tips hebben ze in Kortrijk voor zorginstellingen die ook hun uniformen wil vernieuwen?

Marc Verpoort: “Denk goed na over je aanpak, want het is een complex project met veel betrokken partijen waar zowel gevoelsmatige als commerciële aspecten spelen. Uiteindelijk maakt het ook deel uit van de uitstraling en beleving die je creëert rond het ziekenhuis. We hebben ook bewust gekozen om de bijhorende aankondigingsfoto’s te laten nemen van mensen die effectief bij ons werken. De kledij is voor onze mensen, voor de mensen die mee schrijven aan ons zorgverhaal, dus waarom zou je willekeurige modellen laten opdraven?”

 

Lieven Deproost: “Start in elk geval tijdig met het proces. Er komt veel bij kijken. Iemand die niet betrokken is bij deze vernieuwing, vindt misschien dat het lang duurt. Je hebt tijd nodig om de input van iedereen te verwerken, het duurt ook even vooraleer je het aanbestedingsdossier doorlopen hebt, dan is het wachten op de concrete voorstellen die je stuk voor stuk bekijkt. De volgende stappen zijn de testperiode en de bijsturingen gevolgd door het passen. Ook dat nam tijd in beslag, want het betreft in az groeninge 2200 mensen van wie we de maat moesten opmeten. Na het plaatsen van de bestelling kan tot slot het aftellen tot de uiteindelijke levering beginnen. Je merkt het, dit kan je niet doen op enkele weken tijd.”

 

Petra Archie: “Stel daarom zeker en vast iemand aan die het project vastpakt en begeleidt met een objectieve blik, iemand die niet meteen betrokken partij is. Hij brengt alle gebruikers samen, lijst op wat er moet gebeuren, bepaalt wie in welke mate veranderingen kan aanbrengen… Iemand die lijn brengt in het verhaal.”