Met de Theomatik kunnen personen die slechts één functionele arm hebben toch zelfstandig zaken als botervlootjes, confituurpotjes, suikertjes en drankbrikjes eenvoudig openen. Het idee van het tafelhulpmiddel komt van Theo Willen, vrijwilliger in het revalidatieziekenhuis St.-Ursula van het Jessa Ziekenhuis. Frédéric Boonen goot het in een handig ontwerp.

 

Theo Willen merkte op dat heel wat personen met één functionele arm bij elke koude maaltijd geconfronteerd werden met hun beperking. “Ik heb geprobeerd om een hulpmiddel te ontwerpen, zodat deze mensen geen hulp van anderen meer nodig hebben om te kunnen eten”, vertelt Theo Willen. Samen met de ergotherapeuten van het Jessa Ziekenhuis boog Frédéric Boonen van Boonen design studio zich over het idee van Theo Willen en ontwierp hij een compact en hygiënisch ontwerp. “Theo had enkele openingen voorzien in zijn ontwerp om het potje in te zetten. Dat hebben we herleid naar trapeziumvormige openingen. Hierdoor kan je het potje naar de smallere kant schuiven en krijg je een klemeffect. De bovenkant van het potje blijft steeds boven het bord waardoor het ook heel gemakkelijk is om de bovenzijde eraf te trekken. Het ontwerp heeft een antislipondergrond wat zorgt voor een stabiele grip op tafel.”

 

Niet stigmatiserend

“Door het mooie, slanke en eenvoudige design werkt het ontwerp niet stigmatiserend en kan het dus worden meegenomen naar publieke plaatsen zonder dat de persoon in kwestie wordt nagestaard. Ik vind het idee van Theo zeer verrijkend en we vinden het beiden leuk dat we personen met één functionele arm hier echt een dienst mee kunnen bewijzen”, legt Frédéric Boonen uit. “De revalidanten waren zelfs zo enthousiast dat zij de naam ‘Theomatik’ gekozen hebben voor ons product”, besluit Theo Willen. Op de uitreiking van de Henry van de Velde awards op 30 januari 2018, de belangrijkste designprijzen van België, heeft de Theomatik van het Jessa Ziekenhuis de publieksprijs gewonnen.

 

“Gebaseerd op het idee van Theo ontwierpen we een compact en hygiënisch design” | Frédéric Boonen